Hashtag, znany także, jako “hasztag” to słowo, które zdominowało naszą erą. Powstały w 2007 roku, miał za zadanie uporządkowanie natłoku informacji, które zalewały media społecznościowe i fora, skutecznie utrudniając użytkownikom selekcjonowanie danych oraz docieranie do tych, które konkretnie ich interesują. Wraz w pomysłem byłego pracownika Google na segregację informacji przy pomocy symbolu # rozpoczął się etap nie tylko łatwiejszego dostępu do informacji, ale także biznesowego zastosowania i wykorzystania tego elementu. Sprawdź, jak prawidłowo stosować hashtag na własny użytek oraz jak z jego pomocą osiągnąć konkretne cele.
Hashtag czy hasztag?
Zastanawiasz się: co to jest hashtag i do czego służy? Przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się, jak wykorzystać tego rodzaju narzędzie do własnych celów i jak korzystać z jego możliwości! Hashtag lub coraz bardziej popularna, spolszczona wersja językowa tego pojęcia – hasztag – to słowo lub określony ciąg słów, które poprzedzone są symbolem “#”. Tego rodzaju forma publikacji stosowana jest głównie w mediach społecznościowych – np. Twitter czy Instagram oraz pozwala na odpowiednie agregowanie treści. To nie tylko możliwość wskazania, czego konkretnie tyczy się nasz post lub zdjęcie, wygodniejsze sortowanie informacji dla ich odbiorców, ale także skuteczny sposób na dotarcie do określonych, interesujących nas grup użytkowników, którzy śledzą w sieci określone hasztagi, a co za tym idzie wykazują konkretne zainteresowania. Niezwykle popularny hashtag nie jest więc już tylko metodą na porządkowanie sieci – to ogromny potencjał biznesowy, którego wykorzystaniem zajmują się działy marketingu.
Jak się robi hashtag?
Chcąc prawidłowo zawrzeć koło swojego posta hashtag powinniśmy trzymać się następujących zasad:
- brak spacji pomiędzy symbolem # a wyrazem,
- spacja pomiędzy poszczególnymi hasztagami,
- w przypadku hasztagu złożonego z kilku wyrazów brak spacji pomiędzy nimi oraz oddzielenie ich symbolem „_” lub wielką literą.
Opatrując treści “#” pamiętajmy o nich – jeśli stosowany przez nas hashtag będzie technicznie niepoprawny, po prostu nie będzie działać. To z kolei oznacza, że nasza treść nie pojawi się pod tym hashtagiem, a użytkownik nie będzie potrafił do niej dotrzeć.
Hashtagi a temat, który poruszasz
Publikując treści w mediach społecznościowych zwróćmy uwagę nie tylko na techniczną formę hasztagów – istotna jest także ich merytoryczna część. Symbole te powinny opisywać prezentowane treści, dlatego warto kierować się ich tematycznym powiązaniem z naszym postem. Warto zweryfikować także poziom popularności określonych hasztagów – zwykle te, budzące największe zainteresowanie mają formę mianownika, czasami jednak ich lekko zmieniona forma pomoże nam wygenerować więcej wyświetleń naszej treści.
Zanim więc opublikujesz określony hashtag, sprawdź ilość jego użyć, którą podpowie Ci Instagram i wybierz ten tematycznie powiązany, ale także wykazujący dużą popularność. Pamiętaj także o tym, że rzeczywistość Internetu generuje hasztagi o wysokim poziomie zainteresowania stale, ale także te o krótkim cyklu życia – np. związane z viralem lub określonym wydarzeniem. Jeśli publikujesz treści w imieniu marki – np. firmowego profilu na Instagramie, dobrym pomysłem jest także stworzenie własnego hasztagu o konstrukcji np. #nazwamarki, #nazwafirmy, #claimmarki.
Tego rodzaju zabieg pozwoli Twoim odbiorcom śledzić hasztag dotyczący Twojego brandu i otrzymywać na bieżąco treści, które bezpośrednio go dotyczą, ale także stworzy dla marki własny obszar do komunikacji w sieci.
Hasztag Instagram, Facebook czy Twitter?
Swoją historię w 2007 roku hasztag rozpoczął na Twitterze, gdzie jego rola sprowadzała się do wskazywania tematyki wypowiedzi i agregacji określonych treści, z uwagi na niezwykle szybkie tempo publikacji i krótki cykl życia newsów w tego rodzaju portalu. Z czasem zaczął być stosowany także na innych platformach, takich jak Facebook, gdzie nie zyskał dużej popularności. Prawdziwym strzałem w dziesiątkę okazał się jednak na Instagramie, gdzie – w odróżnieniu do Twittera – ilość stosowanych hasztagów pod jednym zdjęciem jest naprawdę spora.
Jak korzystać z hashtagów? Instrukcja w pigułce
Jeśli zastanawiasz się jak dodać hashtagi na Instagramie lub jak dodać hashtag na Facebooku, zapamiętaj poniższe porady.
- Używaj wyłącznie tematycznych hasztagów, realnie opisujących Twój post lub zdjęcie,
- Wybieraj hasztagi o dużej liczbie popularności – wskaże Ci je Instagram lub odpowiednie strony segregujące TOP-owe hasztagi (wpisz w Google np. jakie hasztagi dodac na instagramie 2022, by je znaleźć)
- W przypadku Twittera stosuj 1-2 hasztagi, post na Instagramie możesz wzbogacić o nawet 30 hashtagów,
- Nie używaj hashtagów na Facebooku – tego rodzaju działanie nie powoduje aktywności użytkowników i nie pomaga Twoim postom zyskać na popularności ani nie buduje ich zasięgów,
- Pamiętaj o technicznych aspektach konstrukcji hasztagów – braku spacji między słowami oraz ich “przyklejeniu” do symbolu #.