Outsourcing IT to przekazanie pełnej lub selektywnej obsługi informatycznej podmiotowi zewnętrznemu.
Outsourcing IT obejmuje m.in. usługi internetowe, obsługę komputerów/infrastruktury/sieci komputerowych, obsługę centrów danych, obsługę aplikacji oraz zabezpieczenie danych (cyberbezpieczeństwo).
Zakres usług informatycznych zależy od potrzeb i wymagań konkretnego klienta.
Outsourcing usług IT jest bardzo popularnym rozwiązaniem – według „Raportu o stanie polskiego sektora MŚP w 2021 roku” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, z zewnętrznej obsługi informatycznej korzystało ponad 80 proc. polskich firm.
Jaki jest cel outsourcingu IT?
Przedsiębiorstwo zamiast zatrudniać informatyka lub budować własny pion IT może skoncentrować swoje zasoby na realizacji podstawowego celu biznesowego.
Outsourcing IT to sposób na obniżenie kosztów działalności, a jednocześnie korzystanie z kompleksowego wsparcia specjalistów.
Zewnętrzna obsługa informatyczna to świetne rozwiązanie również dla małych i średnich firm – na pomoc ekspertów IT mogą sobie pozwolić nawet nie dysponując dużym budżetem.
Ile kosztuje outsourcing IT?
Outsourcing IT dla firm z 5 komputerami to koszt od 741 do 1091 zł (wszystkie ceny po uwzględnieniu podatku VAT). Za usługi IT obejmujące 10 stanowisk komputerowych zapłacimy od 1484 zł, 15 komputerów – od 2226 zł.
Najtańszy abonament usług informatycznych (pomocy technicznej) – 4 godziny – można kupić od 580 zł, a 20 godzin kompleksowego wsparcia obejmującego również rozwój firmy pod względem IT to wydatek od 2300 zł.
Wycena outsourcingu usług IT zależy od m.in. liczby obsługiwanych komputerów, ich wieku, tego czy firma posiada własne serwery lub korzysta z serwerów wirtualnych.
Możliwe jest wykupienie miesięcznego abonamentu z określoną liczbą godzin i zakresem usług dla każdego pakietu (np. 4-20 godzin lub liczba ustalana indywidualnie dla najbardziej wymagających klientów).
Cena zależy również od szybkości reakcji na zdarzenie oraz zakresu usług: czy firma IT służy do usuwania awarii czy przejmuje całkowitą opiekę nad zapleczem informatycznym klienta lub wdraża nowe rozwiązania informatyczne.
Cena będzie wyższa jeżeli firma usługobiorcy ma oddziały.
W przypadku abonamentu cena godziny po przekroczeniu umówionego limitu wynosi 110 zł – 155 zł. Usługi ekspresowe kosztują/w dni wolne od pracy: 200 zł – 310 zł za godzinę.
Sprawdź kalkulator obsługi IT – aktualne ceny kosztów outsourcingu IT w 2022.
Ile kosztuje outsourcingu IT ze względu na liczbę komputerów
liczba komputerów | ilość serwerów fizycznych | ilość serwerów wirtualnych | liczba oddziałów | dopuszczalny czas trwania przestoju | orientacyjna cena miesięczna |
1 | 0 | 0 | 0 | od 147 zł | |
5 | 0 | 0 | 0 | do 12 godz. | 307 zł – 741 zł |
5 | 1 | 1 | 1 | do 4 – 8 godz. | 922 zł – 1091 zł |
10 | 0 | 0 | 0 | do 12 godz. | 615 zł – 1484 zł |
10 | 1 | 1 | 1 | do 4 – 8 godz. | 1230 zł – 1619 zł |
15 | 0 | 0 | 0 | do 12 godz. | 1537 zł – 2226 zł |
15 | 1 | 1 | 1 | do 4 – 8 godz. | 2152 zł – 2429 zł |
Cena obsługi IT przy większej liczbie komputerów i serwerów
liczba komputerów | liczba serwerów | orientacyjna cena miesięczna |
20 | 3 | 3075 zł |
20 | 6 | 4920 zł |
30 | 6 | 5535 zł |
30 | 9 | 7380 zł |
40 | 9 | 7995 zł |
40 | 12 | 9840 zł |
Przykładowy koszt outsourcingu IT z podziałem na abonament
liczba godzin | cena | wielkość firmy | zakres usług |
1 | 123 zł – 221 zł | bez podziału | usługa na zgłoszenie telefoniczne/e-mail |
4 | 490 zł – 580 zł | mała firma | pomoc techniczna |
8 – 10 | 860 zł – 1080 zł | mała firma | pomoc techniczna + własne serwery |
12 | 1300 zł – 1500 zł | średnia firma | pomoc + własne serwery, rozbudowa firmowego IT |
20 | 1970 zł – 2300 zł | średnia/duża firma | pomoc, rozbudowana infrastruktura IT, plany rozwojowe |
indywidualnie | indywidualnie | średnia/duża firma | m.in. specjalistyczna opieka serwerowa |
Jakie korzyści niesie za sobą outsourcing IT?
Starożytni stoicy radzili stosować w życiu zasadę “pre mortem”.
Wyobraź sobie, mówili filozofowie, że twój projekt kończy się klęską.
Dlaczego doszło do porażki?
Jeśli zrobisz listę rzeczy, które mogą zakończyć się fiaskiem, to będziesz mógł przygotować plan jak im zapobiec.
Zatem, co może pójść źle w Twojej firmie?
Wielu rzeczy nie możemy przewidzieć, pokazała to pandemia COVID-19.
Jednak są też bardziej przewidywalne obszary działalności biznesowej.
W nowoczesnej firmie – bez względu na jej rozmiar – jednym z najbardziej wrażliwych elementów jest strefa IT.
Awaria komputera lub całej sieci zaburza pracę, generuje chaos organizacyjny i przestoje, które mogą przełożyć się na mniejszą produkcję, kosztowne straty i niezadowolenie klientów.
Ryzyko tego typu strat możesz zmniejszyć korzystając z usług profesjonalnej firmy IT.
Eksperci mają szansę wykryć nieprawidłowości i szybko usunąć niebezpieczeństwo.
Bez względu na zakres usług IT, które wybierzesz – częściowe wsparcie lub przejęcie wszystkich procesów – zawsze skorzystasz na współpracy z ekspertami.
Koszt obsługi IT w porównaniu do zatrudnienia własnego informatyka i całości kosztów funkcjonowania firmy jest nieznaczny.
Korzyści płynące dla przedsiębiorstw z outsourcingu IT:
- wyższa efektywność
- organizacja skupiona jest na podstawowej działalności biznesowej, a realizację obsługi IT pozostawia fachowcom (w przypadku najlepszych firm IT to technicy z cenionymi certyfikatami, np. Microsoft Certified IT Professional),
- zamiast jednego informatyka ma do dyspozycji zespół ekspertów dysponujących wypracowanymi rozwiązaniami i dostępem do nowoczesnych rozwiązań IT,
- dobiera usługi informatyczne pod swoje precyzyjnie określone potrzeby,
- może poszerzać zakres usług IT o kolejne elementy wraz z rozbudową przedsiębiorstwa lub wchodzeniem w nowe projekty,
- większe bezpieczeństwo
- firmy świadczące usługi outsourcingu IT zatrudniają najlepszych techników i inżynierów, którzy dysponują aktualizowaną na bieżąco fachową wiedzą, poszerzają swoje kompetencje i śledzą rynkowe nowości,
- obsługa IT świadczona jest 24/7, usługobiorca nie boi się, że jego etatowy informatyk zachoruje, pójdzie na urlop lub weźmie wolny dzień,
- korzystanie z zewnętrznej usługi IT likwiduje ryzyko, że firmowy informatyk nagle odejdzie z pracy pozostawiają przedsiębiorstwo bez opieki,
- niższe koszty
- dzięki outsourcingowi IT firma nie musi zatrudniać pracowników do działu IT (odpadają koszty pracownicze – wynagrodzenie, ZUS, benefity, organizacja stanowiska pracy, wynagrodzenie za nadgodziny czy też płatne przestoje w produkcji) – stworzenie kompetentnego zespołu ze specjalistyczną wiedzą jest kosztowne,
- przedsiębiorstwo nie wydaje pieniędzy na dodatkowe wyposażenie informatyka (telefon, laptop) oraz budowę lub rozbudowę nowoczesnego zaplecza technologicznego,
- nie opłaca szkoleń i nie ryzykuje, że pracownik, w którego zainwestowała odejdzie do konkurencji.
Jak obniżyć koszty dzięki naszym usługom informatycznym?
Outsourcing IT to m.in. dostęp do najlepszych specjalistów, których przedsiębiorstwo nie będzie w stanie lub nie potrzebuje zatrudniać na stałe, oszczędność kosztów pracowniczych (ZUS!) oraz brak wydatków na wyposażenie własnego działu IT (właściciel firmy może je zainwestować we wzmocnienie głównej działalności spółki).
Zlecenie obsługi informatycznej zewnętrznemu podmiotowi oznacza rezygnację z nakładów na działalność, która nie generuje zysków, jednak jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizacji.
Spójrzmy na porównanie kosztów wynikających z różnych modeli obsługi informatycznej przedsiębiorstwa.
Konsultant – serwisant IT zarabia przeciętnie 5200 zł brutto, podobnie specjalista IT Helpdesk, a administrator IT – 7000 zł brutto (dane za portalem Pracuj.pl).
Porównajmy to z kosztami zlecenia usługi informatycznych zewnętrznemu podmiotowi.
Stawka za godzinę wyjdzie zazwyczaj wyższa niż w przypadku pracownika na umowę o pracę, jednak w przypadku outsourcingu firma płaci tylko za tyle godzin pracy informatyka ile potrzebuje (bez urlopów czy zwolnień chorobowych lub świadczeń ZUS).
model obsługi informatycznej firmy | koszt (brutto) miesięczny |
pracownik na pełnym etacie | 5200 zł – 7000 zł (jeden pracownik) |
outsourcing – abonament godzinowy | 580 zł – 2300 zł (4-20 godzin) – zespół specjalistów |
outsourcing IT – w zależności od m.in. liczby komputerów | od 741 zł za 5 komputerów – zespół specjalistów |
Kiedy warto skorzystać z usług IT?
Z usług IT warto korzystać w firmach, które:
- chcą wdrażać nowoczesne rozwiązania informatyczne (m.in. implementując nowe urządzenia, programy czy procesy),
- muszą dostosować się do nowych przepisów (np. RODO)
- mają własnych informatyków, ale potrzebują zespołu specjalistów IT z różnych dziedzin,
- zamierzają przestawić się na sprzedaż produktów/świadczenie usług online,
- chcą zminimalizować ryzyko awarii sieci i infrastruktury komputerowej,
- chcą poprawić cyberbezpieczeństwo zgromadzonych danych lub całej sieci komputerowej,
- planują restrukturyzację lub optymalizację wybranych elementów funkcjonowania,
- potrzebują dedykowanych – szytych na miarę firmy – rozwiązań (aplikacji, systemów informatycznych),
- chcą mieć dostęp do profesjonalnych analiz i prognoz,
- potrzebują pogłębionego doradztwa w sprawie rozwoju firmy w obszarze IT,
- zależy im na szybkim rozwiązaniu problemu i wprowadzeniu zmian, które pozwolą uniknąć awarii w przyszłości,
- nie potrzebują tworzyć lub utrzymywać własnego działu IT.
Z pewnością bardzo dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z profesjonalnych usług IT na początku działalności przedsiębiorstwa.
Wdrażając odpowiednie procedury i zabezpieczenia oraz korzystając z dobrze dobranego sprzętu IT łatwiej uniknąć kosztownych awarii.
Usługi informatyczne Warszawa – w czym pomagamy?
Usługi IT to bardzo pojemny pojęcie, a kolejne lata, a nawet miesiące przynoszą nowe rozwiązania technologiczne wdrażane przez firmy z różnych branż.
Systemy IT są zaangażowane we wszystkie procesy biznesowe w prawdopodobnie każdym segmencie gospodarki.
To wyzwanie dla informatyków, podobnie jak rosnące znaczenie AI i big data oraz olbrzymi nacisk kładziony na cyberbezpieczeństwo.
Co zaliczamy do usług informatycznych?
- Zarządzanie siecią komputerową w firmie
Zarządzanie siecią komputerową to jedno z podstawowych zadań w ramach usług IT.
Administrator sieci odpowiada za instalację urządzeń sieciowych oraz ich stabilną i bezpieczną pracę.
W zakresie jego obowiązku jest m.in. instalacja i konfiguracja routerów WAN, przełączników LAN oraz urządzeń wchodzących w skład sieci WLAN.
Administrator sieci komputerowych zarządza siecią (dostępem do Internetu), monitoruje logi, regularnie aktualizuje oprogramowanie urządzeń sieciowych, konfiguruje segmenty sieci LAN i WLAN.
Zarządzanie siecią ma zapewnić bezpieczeństwo sieci komputerowej w firmie oraz zapobiec zakłóceniom, potencjalnym awariom, a także utracie kluczowych danych.
Jaki jest koszt instalacji, montażu i konfiguracją sieci LAN / WLAN
Konfiguracja sieci LAN/WLAN/AP | 115 zł – 250 zł |
Konfiguracja routera VPN | 599 zł – 890 zł |
Konfiguracja dostępu do Internetu, konfiguracja routera, konfiguracja dostępu do sieci roboczej | 61 zł – 200 zł |
Konfiguracja routera i logiczne podłączenie komputerów w sieć | 21 zł -115 zł |
- Dbanie o bezpieczeństwo IT
Bezpieczeństwo systemów IT, to krytyczny element w każdej firmie.
Składa się na niego zapewnienie spójności, poufności i dostępności obiegu informacji w systemach teleinformatycznych używanych w przedsiębiorstwie.
Obsługa informatyczna musi zapewnić sprawne funkcjonowanie systemów i sprzętu informatycznego oraz oprogramowania używanego w przedsiębiorstwie.
Bezpieczeństwo informatyczne dotyczy zgromadzonych danych (w tym np. pracowników firmy oraz finansów), systemów IT (w tym używanych programów i aplikacji), infrastruktury IT (urządzeń, sieci).
Bezpieczeństwo danych oznacza również cykliczne tworzenie kopii bezpieczeństwa bazy danych oraz aktualizację oprogramowania antywirusowego.
Co to jest bezpieczeństwo IT w firmie, przekonują się na własnej skórze organizacje atakowane np. wirusami typu ransomware.
Firma Kaspersky zbadała, że w 2020 roku, 56 proc. spośród 15 tys. firm, którym wirus zaszyfrował dane, zapłaciła przestępcom okup, żeby odzyskać dostęp (mimo to dane 17 proc. firm nie zostały odblokowane).
IT w administracji publicznej to kolejny segment naszych usług – niezwykle istotny, bo dotyczący poufnych lub wrażliwych danych mieszkańców (płatników podatków, pacjentów).
Ile kosztuje audytu bezpieczeństwa środowiska IT w firmie – cena 2022?
Koszt audytu zależy od m.in. ilości urządzeń, serwerów, stron www, aplikacji oraz liczby pracowników.
zakres audytu | czas trwania audytu | cena |
sprawdzenie najważniejszych punktów infrastruktury IT | 1 dzień | od 738 zł |
standardowy audyt z ocena stanu sprzętu (serwery, urządzenia sieciowe, komputery), bezpieczeństwa (m.in. poprawność wykonania kopii bezpieczeństwa) i procedur (w tym skuteczność w przypadku awarii) | 5-10 dni | od 959 zł – 1989 zł |
kompleksowa ocena całej infrastruktury IT firmy wraz z urządzeniami, procedurami i dokumentacją | do 14 dni | średnio 4901 zł |
- Projektowanie systemów informatycznych
Celem projektowania systemów informatycznych – oprogramowania dedykowanego firmie – jest poprawa produktywności przedsiębiorstwa. Duża złożoność systemów IT wymaga współpracy z ekspertami z różnych dziedzin związanych z informatyką. Projektowanie zaczyna się od pogłębionej analizy potrzeb zamawiającego. Klient opisuje jakiego programu potrzebuje, a efektem końcowym pracy zespołu IT jest np. aplikacja mobilna lub oprogramowanie www. Warto pamiętać, że tworzenie dedykowanych systemów informatycznych może potrwać, ale z drugiej strony dostaniemy rozwiązanie dopasowane do naszych potrzeb.
- Administracja serwerami (zarządzanie serwerami)
Administracja serwerami sprowadza się do prawidłowego działania środowiska serwerowego organizacji. Serwery powinny działać sprawnie i być zabezpieczone przed awariami, wirusami komputerowymi lub ingerencją niepowołanych osób. Administrator, który odpowiada w ramach outsourcingu IT za serwery, powinien sprawnie i szybko instalować/aktualizować oprogramowanie, monitorować stan zabezpieczeń serwera, wykrywać nieprawidłowości, reagować na awarie, kontrolować dostęp do serwerów, projektować infrastrukturę niezbędną do rozwoju i prawidłowej pracy serwerów.
Dzięki profesjonalnej administracji serwerami właściciel firmy wie, że infrastruktura informatyczna jest odpowiednio zabezpieczona i nie dojdzie do awarii, której można zapobiec.
Cennik administracji serwerami w 2022r.
usługa | zakres usługi | cena |
instalacja serwerów (www, poczty e-mail, NAS, VPN | 270 zł – 615 zł | |
zarządzanie/administracja serwerami | podstawowa (m.in. monitoring serwera, tworzenie kopii bezpieczeństwa, zdalne zarządzanie serwerami, reakcja na awarie w dni powszednie, 4-5 godz. pracy administratora.) | 393 zł – 768 zł |
zarządzanie/administracja serwerami | comfort – reakcja na awarie 365 dni w ciągu 1 godz., 8-10 godzin pracy administratora | 922 zł – 2398 zł |
zarządzanie/administracja serwerami | premium – reakcja na awarie 365 dni w ciągu 30 minut, powyżej 10 godzin pracy administratora | 1950 zł – 3075 zł |
- Wdrażanie i migracja systemów informatycznych
Projekt wdrożenia systemu informatycznego zakłada instalację, a potem dostosowanie oprogramowania do wymagań klienta. Kolejnym elementem jest migracja baz danych czyli przeniesienie ich do nowego systemu IT.
Wdrażanie systemów informatycznych przeprowadzane jest w celu podniesienia bezpieczeństwa systemu (np. baz danych) oraz usprawnienia funkcjonowania poszczególnych działów przedsiębiorstwa.
Wdrażanie zintegrowanych systemów informatycznych obejmuje konfigurację infrastruktury technicznej, przeprowadzenie testów (w tym testową migrację danych, a następnie sprawdzenie funkcjonowania zmigrowanych danych), instalowanie i konfigurowanie systemu informatycznego, przeniesienie całości danych oraz rozpoczęcie pracy przez końcowych użytkowników (pracowników firmy lub klientów).
Projektowanie i wdrażanie systemów informatycznych oznacza również profesjonalną migrację z tradycyjnego oprogramowania czy też rozwiązań infrastrukturalnych do rozwiązań chmurowych.
Profesjonaliści pomogą przejść przez migrację minimalizując trudności i koszty z tym związane.
Wdrażanie systemów informatycznych w przedsiębiorstwie może dotyczyć np. systemów klasy ERP czyli służących zarządzaniu całością zasobów przedsiębiorstwa.
Do innych przykładów wdrażania systemów informatycznych wspomagających zarządzanie – w tym przypadku produkcją – należą systemy MRP (do planowania zapotrzebowania materiałowego).
Ile kosztuje migracja stron www, serwera pocztowego i bazy danych – cennik 2022?
strony internetowej na inny serwer | 99 zł – 367 zł |
duże sklepy i serwisy www | 245 zł – 450 zł |
Import zawartości konta pocztowego na serwer | 183 zł – 205 zł |
migracja bazy danych | 246 zł – 306 zł |
- projektowanie stron internetowych
Projektowanie stron internetowych to dialog między specjalistami z firmy IT, a klientem.
Projektant musi się wsłuchać w potrzeby klienta i zaproponować mu optymalne rozwiązanie, tak żeby strona www miała nowoczesny wygląd i była możliwie przyjazna dla użytkowników docelowych.
Ostatnie lata to nowe wyzwania dla firm projektujących strony www.
Badania pokazują, że większość Polaków korzysta z internetu przede wszystkim przy pomocy smartfonów – to aż 93 proc. badanych (raport „Digital 2021” na zamówienie We Are Social i Hootsuite), a Google premiuje dobrze zaprojektowane responsywne strony wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.
Dlatego nowoczesna strona internetowa powinna być responsywna czyli świetnie wyglądać na każdym urządzeniu, od smartfona przez tablet po komputer stacjonarny.
Responsywna strona dostosowuje się do rozmiarów ekranu, z którego korzysta użytkownik.
Bardzo ważne jest pozytywne doświadczenie użytkownika witryny www (UX, user experience). Strona internetowa powinna być przejrzysta i przyjazna w użytkowaniu.
To szczególnie ważne dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce – dobrze zaprojektowany sklep www (z m.in. wygodnym w obsłudze koszykiem i szybkimi płatnościami) przyciąga klientów i zachęca do kolejnych zakupów.
Warto pamiętać, że 75 proc. Polaków robi zakupy online, a do częstszych e-zakupów zachęca m.in. lepsza jakość zdjęć, łatwiejsze korzystanie ze sklepów internetowych oraz lepsza dostępność stron sklepów na urządzeniach mobilnych (raport „E-Commerce w Polsce 2021” Gemius).
Ile kosztuje zaprojektowania strony www – cennik 2022?
niskobudżetowe strony dla małych i średnich firm typu One Page | 1450 zł – 2458 zł |
strona bez indywidualnego projektu, ustandaryzowane zakładki (do 10 podstron) | 3688 zł – 4049 zł |
dla dużych firm, sklepów i portali ze zindywidualizowanym projektem, system CMS | 5150 zł – 6148 zł |
bardzo dopracowana strona dla klientów biznesowych z m.in. testami wersji witryny na użytkownikach (testy A/B), darmowa domena i hosting, copywriting, CMS | 12 300 zł – 15 500 zł |
- pomoc w przypadku różnego rodzaju awarii sprzętu i systemu
Profesjonalny zespół specjalistów IT pomoże uporać się z każdym rodzajem awarii sprzętu lub systemu.
Liczy się szybkość interwencji (przestoje powodują wymierne straty), kompetentna pomoc oraz wprowadzenie zmian, które uchronią użytkownika przed podobnymi awariami w przyszłości.
Usługa może być świadczona zdalnie (on-line/telefonicznie) lub na miejscu (on-site).
Usługa zdalna jest zazwyczaj tańsza, bo nie wymaga wyjazdu pracownika firmy.
Zdalna usługa wsparcia informatycznego (helpdesk) to prosty i szybki sposób na rozwiązanie najbardziej popularnych problemów jakie mogą dotyczyć komputerów stacjonarnych, serwerów czy urządzeń peryferyjnych (np. drukarek).
Jakość usługi w dużej mierze zależy od doświadczenia pracownika IT oraz jego wiedzy.
Warto wybierać firmy IT, które latami zdobywały doświadczenie, utrzymały się na rynku, mają dobre opinie klientów i inwestują w kompetencje swoich pracowników.
Ile kosztuje doradztwo IT – cennik w 2022?
pierwsza godzina pracy | 120 zł – 155 zł |
każda następna godzina | 95 zł – 115 zł |
pakiet 10 godzin | – 10 – 15 proc. |
pakiet 20 godzin | -20 – 25 proc. |
dojazd do klienta (poza miasto) | 1,50 zł – 2 zł (za kilometr) |
usługa w niedzielę i święta | +100 proc. – 200 proc. ceny |
- odzyskiwanie danych, kopie zapasowe
Bezpieczeństwo danych to jeden z filarów nowoczesnych firm z każdej branży.
Doświadczona firma IT oferuje nie tylko tworzenie kopii zapasowych najbardziej wrażliwych danych.
Zaimplementuje również cały system wraz z harmonogramem tworzenia pełnych kopii zapasowych, kopii różnicowych (klonowanie plików, które różnią się od pełnej kopii) oraz kopii przyrostowej (backup danych, które zmieniły się od czasu wykonania ostatniej kopii).
Profesjonaliści utworzą backup poczty elektronicznej, cyfrowego obiegu dokumentów, zawartości stron www, baz danych oraz systemu operacyjnego lub jego kluczowych elementów.
Dzięki kopii zapasowej firma lub użytkownik prywatny nie straci plików na skutek zawirusowania urządzenia lub fizycznego uszkodzenia dysku.
Ekspert IT pomoże również odzyskać dane, które zostały utracone np. po awarii dysku twardego.
W internecie dostępne są darmowe aplikacje do odzyskiwania skasowanych/uszkodzonych plików, jednak profesjonaliści dysponują zaawansowanymi programami, które zwiększają szanse na powodzenie odzyskiwania danych.
- pomoc w instalacji i szkolenia z oprogramowania
Nie każdy musi się znać na instalacji i obsłudze programów.
Eksperci IT zainstalują najnowszą wersję Windowsa lub innego programu oraz przeszkolą personel firmy z jego użytkowania.
Niektóre przedsiębiorstwa zostawiają pracowników samych sobie – muszą samodzielnie, metodą prób i błędów uczyć się obsługi programów.
To pozorna oszczędność. Kompetentny specjalista IT szybko i skutecznie nauczy obsługi programu, a pracownik firmy zamiast tracić czas i energię na zgłębianie tajników oprogramowania szybko zacznie wykorzystywać je do pracy.
- prognozy, audyty, analizy IT
To bardzo ważny obszar, który obejmuje m.in.:
- audyt bezpieczeństwa IT czyli bezpieczeństwa sieci, danych i sprzętu (to m.in. ocena bezpieczeństwa – m.in. sieci, infrastruktury, PCI DSS czyli normy bezpieczeństwa przetwarzania danych użytkowników kart kredytowych, urządzeń Internetu Rzeczy, systemu informatycznego nadzorującego przebieg procesu technologicznego lub produkcyjnego SCADA, audyt kodu źródłowego),
- ocenę stanu infrastruktury IT firmy wraz z rekomendacją wprowadzenie nowych rozwiązań, które zapewnią efektywny rozwój infrastruktury firmy,
- analizę zachowań zakupowych klientów,
- prognozę rozwoju danej branży e-commerce.
Analizy IT ważne są m.in. dla właścicieli firm e-commerce.
Obszerna baza informacji o tym, jakie są zachowania zakupowe klientów np. sklepu internetowego pomoże rozwiązać problemy oraz w odpowiedni sposób wykorzystać mocne strony witryny.
Profesjonalna usługa polega nie tylko na prześwietleniu danych pozyskanych z Google Analytics – analitycy IT korzystają również z bardziej wyrafinowanych programów i narzędzi.
- konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego
Odpowiednia konserwacja komputerów stacjonarnych, serwerów czy też urządzeń peryferyjnych zmniejsza ryzyko poważnej awarii sprzętu i systemów IT, która zatrzyma produkcję lub pracę firmy.
Oto przykładowe prace związane z konserwacją i naprawą sprzętu komputerowego wraz z orientacyjnymi cenami:
Ile kosztuje konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego – cennik 2022?
usługa | orientacyjna cena |
Ogólna diagnostyka stanu sprzętu komputerowego | 30zł – 60zł |
Konserwacja – czyszczenie wentylatorów | 55 zł – 150 zł |
Wymiana płyty głównej | 49 zł – 250 zł |
Wymiana/dodanie karty graficznej + konfiguracja i testy poprawności działania | 49 zł – 135 zł |
Wymiana zasilacza | 99 zł – 150 zł |
Wymiana procesora | 70 zł – 150 zł |
Wymiana obudowy | 40 zł – 69 zł |
Wymiana/dodanie pamięci RAM: | 10 zł – 60 zł |
Wymiana/dodanie karty rozszerzeń (karta sieciowa, karta dźwiękowa, karta TV) | 30 zł – 80 zł |
Wymiana/dodanie dysku twardego | 49 zł – 120 zł |
Wymiana/dodanie napędów optycznych | 30 zł – 80 zł |
Wymiana/modernizacja układu chłodzenia | 39 zł – 100 zł |
Wymiana/przełożenie podzespołów do nowej obudowy | 195 zł – 245 zł |
Instalacja systemu Windows i/lub oprogramowania w komputerze stacjonarnym | 69 zł – 149 zł |
Czyszczenie układu chłodzenia w komputerze stacjonarnym | 99 zł – 129 zł |
Usunięcie wirusów | od 80 zł |
Konfiguracja routera | 25 zł – 85 zł |
- tworzenie dedykowanych rozwiązań i oprogramowania
Spersonalizowane rozwiązania IT to świetny pomysł dla przedsiębiorstw, które chcą zyskać przewagę nad konkurencją korzystającą ze standardowych rozwiązań informatycznych.
Specjaliści tworzą oprogramowanie, które jest idealnie dopasowane do wymagań zamawiającego i zawiera funkcjonalności kluczowe dla osiągnięcia celów stawianych przez firmę, których może brakować w programach “pudełkowych”.
Korzystając z dedykowanego oprogramowania zyskujemy:
- automatyzację zadań specyficznych dla danej branży,
- optymalizację pracy zespołu,
- niestandardowy interfejs,
- integrację standardowych rozwiązań lub dodanie niestandardowych modułów,
- personalizację relacji/pracy z klientami,
- zwiększenie produktywności firmy.
Dość częstym rozwiązaniem jest też połączenie oprogramowania gotowego (“z pudełka”) z rozwiązaniami niestandardowymi, szytymi na miarę.
- ochrona danych osobowych (wdrożenia RODO)
Czy systemy informatyczne w firmie spełniają prawne wymagania dotyczące ochrony danych osobowych?
Jeśli nie ma pewności, to właściwym działaniem jest weryfikacja stosowanych rozwiązań, identyfikacja problemów oraz wdrożenie rozwiązań i zabezpieczeń, które wynikają z przepisów RODO.
Praca specjalistów IT polega m.in. na analizie procesu przetwarzania danych osobowych w firmie, ocenie ich bezpieczeństwa, przygotowaniu nowych procedur, wdrożeniu zmian w obszarze teleinformatycznym, dostosowaniu witryny internetowej do przepisów o ochronie danych osobowych, przygotowanie niezbędnych klauzul i polityki prywatności, zweryfikowaniu poprawności sposobu wyrażania przez użytkowników strony, rejestrowania i cofania zgody na przetwarzanie danych, szkoleniu dla pracowników firmy oraz wydaniu certyfikatu szyfrującego SSL.
Kompleksowa obsługa zgodności systemów IT z RODO wymaga również stałego kontrolowania poprawności procedur wdrożonych w firmie.
Ile kosztuje wdrożenie RODO – cennik 2022?
uregulowania niektórych obszarów związanych z ochroną danych osobowych | od 750 zł |
mniej skomplikowane projekty | 1100-1550 zł |
audyt i pełne wdrożenie RODO oraz wszelkich procedur związanych z ochroną danych osobowych, indywidualnie przygotowana dokumentacja, funkcja inspektora danych osobowych, szkolenie dla pracowników (cena usługi zależy m.in. od liczby pracowników) | 1700 zł – 4950 zł |
- monitoring IT
Profesjonalne monitorowanie IT pomaga szybko i precyzyjnie znaleźć i rozwiązać problemy z infrastrukturą teleinformatyczną, a tym samym uniknąć awarii, które wpłyną na procesy biznesowe w przedsiębiorstwie.
Monitorowanie IT wykorzystuje zaawansowane programy, które analizują m.in. systemy operacyjne, aplikacje, bazy danych, protokoły sieciowe, logi, przepustowość, ruch w sieci czy też karty zarządzające używane przez firmę.
Przerwanie ciągłości działania usług informatycznych może powodować poważne straty dla przedsiębiorstwa (np. produkcyjnego, które używa dedykowanego oprogramowania).
Monitoring IT pomaga zapobiec zdarzeniom o różnej skali, od niedziałającego systemu poczty e-mail po awarię serwerów i utratę łączności z Internetem.
Monitoring teleinformatyczny pozwala również na działania proaktywne – dzięki diagnozie można zoptymalizować infrastrukturę sieciowo – serwerową i uniknąć potencjalnych awarii.
- konsultacje techniczne i doradztwo
Kompleksowe doradztwo IT pomaga w rozwoju przedsiębiorstw, które chcą nadążyć za dygitalizującym się światem biznesu, zadbać o bezpieczeństwo swoich systemów lub szukają dedykowanego oprogramowania.
Konsultacje IT obejmują m.in. projektowanie i budowę centrów przetwarzania danych, systemy zarządzania obiegiem dokumentów, doradztwo w sprawie zakupu sprzętu i oprogramowania teleinformatycznego, tworzenie dedykowanych aplikacji, wdrażanie systemów ERP oraz Internetu Rzeczy, pomoc przy wyborze oprogramowania dla biznesu, które będzie optymalne pod względem kosztów (np. licencji) i zapewni jeszcze sprawniejsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
- wdrożenia branżowe i indywidualne
System sprzedaży, system zarządzania kontaktami z klientem (CRM), platformy do analiz biznesowych (Business Intelligence – BI), systemy ERP do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, programy do zarządzania jakością i informacją, systemy procurement – to tylko niektóre rozwiązania, które wspierają działalność nowoczesnej firmy.
Wsparcie doświadczonego zespołu IT jest bezcenne – pozwala na analizę potrzeb firmy, znalezienie optymalnego rozwiązania oraz wdrożenie zmiany.
8 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę wybierając firmę informatyczną:
Przed wyborem firmy, która będzie świadczyła usługi IT, warto brać pod uwagę:
- Doświadczenie. Jeden z kluczowych parametrów, który mówi o potencjale usługodawcy.
Żadna firma nie odnosi samych sukcesów, jednak przedsiębiorstwa od lat zdobywające i utrzymujące klientów dają dużą gwarancję wysokiej jakości usług. - Wiedza. Środowisko IT zmienia się w rewolucyjnym tempie, dlatego firma świadcząca usługi informatyczne musi dbać o rozwój kompetencji swoich pracowników, a także gwarantować dostęp do najnowszych i najbardziej wydajnych rozwiązań.
- Bezpieczeństwo. Jednym z głównych zadań zewnętrznych administratorów IT jest zabezpieczenie danych firmy.
Wybierając outsourcing IT należy zwrócić uwagę na specjalistów, którzy używają najnowocześniejszych narzędzi oraz mają dopracowane standardy dotyczące cyberbezpieczeństwa i tworzenia backupów baz danych. - Pracownicy. Jakość outsourcingu IT bierze się w dużej mierze z kompetencji, doświadczenia i umiejętności pracowników wynajętych do administracji IT.
Firma IT dysponująca specjalistami z różnych dziedzin gwarantuje kompleksową obsługę klienta: wsparcie techniczne (helpdesk), zarządzanie infrastrukturą oraz bezpieczeństwo sieci i urządzeń, a także wdrożenie nowych rozwiązań. - Elastyczność i otwartość – każda firma wymaga czegoś innego w ramach usługi IT.
Oprócz wypracowanych standardów działania i gotowych “modułów”, dobra firma IT charakteryzuje się również elastycznością i otwartością na potrzeby i uwagi klienta. Z pewnością cenne jest proaktywne nastawienie, które pomoże usunąć źródła problemów, a nie jedynie ich objawy. - Sprawność. To pojemna szuflada, w której mieści się m.in. szybkość reakcji na zgłoszenie, profesjonalne zachowanie w sytuacjach kryzysowych (np. przy dużych awariach), dyspozycyjność specjalistów czy też sprawne funkcjonowanie helpdesku IT (np. czy możesz na bieżąco śledzić postęp prac?).
Jeśli prowadzisz firmę produkcyjną, która funkcjonuje także w święta, to outsourcing IT powinien również obejmować dni wolne od pracy. - Specjalizacja. Warto rozważyć wybór outsourcingu IT z firmy, która specjalizuje się w problematyce ważnej dla naszego przedsiębiorstwa, np. komputerach przemysłowych. Szukając usług IT patrzmy na firmy, które współpracują z podmiotami z naszej branży.
- Cena i opinie – warto polegać na wartościowych referencjach.
Niestety na rynku działają firmy, które kupują dobre opinie, dlatego oceny anonimowych internautów są niewiele warte.
Większy sens mają referencje właścicieli lub menedżerów przedsiębiorstw, którzy korzystali z usług danej firmy.
O firmie świadczącej usługi IT dobrze świadczy też udział w branżowych przedsięwzięciach i pełnienie roli eksperta.
Zbyt niska cena obsługi informatycznej może być sygnałem alarmowym.
Podobnie jak w innych dziedzinach, czasem lepiej wykupić droższy pakiet i mieć spokojną głowę.