Współcześnie Internet to nie tylko ogrom możliwości i informacji, ale również wiele zagrożeń. Spędzając długie godziny w sieci, użytkownicy mogą paść ofiarą hakerów, którzy prześcigają się w opracowywaniu kolejnych metod oszukiwania internautów. Niezwykle istotne jest więc, aby świadomie poruszać się w cyberprzestrzeni i korzystać z zaufanych stron www chronionych przez protokół HTTPS.
Zadałeś sobie kiedyś pytanie, skąd mam wiedzieć, czy witryna korzysta z protokołu HTTPS? Zastanawiałeś się, Jak działa HTTPS? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie.
Co to jest HTTP?
Na co dzień korzystając z Internetu, użytkownicy nie zauważają nawet skrótu literowego, jaki pojawia się automatycznie przed wpisanym adresem witryny www. W zależności od strony internetowej, możesz spotkać się ze skrótem HTTP lub HTTPS. HTTP (skrót z języka angielskiego oznaczający Hypertext Transfer Protocol) to protokół, który umożliwia przesył danych dla sieci. Do jego zadań należy określenie, w jaki sposób przekształcane i udostępniane są treści oraz jak powinien odczytać je serwer.
To dzięki protokołowi HTTP po zaledwie kilku sekundach od wpisania adresu w pasku URL, użytkownik zostaje przekierowany na wybraną stronę www. Hypertext Transfer Protocol ma zarówno wady, jak i zalety. Przede wszystkim jest on bezstanowy, a więc nie przechowuje jakichkolwiek danych, dzięki czemu nie przeciąża serwerów. To rozwiązanie ma jednak również istotną wadę – mniejsze bezpieczeństwo. Właśnie przez wzgląd na ten aspekt, powstał drugi protokół – HTTPS.
Czym jest HTTPS?
Protokół HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) to nic innego, jak protokół HTTP, ale zabezpieczony. Jak działa HTTPS? Przesyłane między serwerem a klientem dane są tutaj szyfrowane za pomocą protokołu SSL/TLS. Dzięki temu, Twoje poufne dane są bezpieczniejsze – trudniejsze do przechwycenia, czy też zmiany. Pierwszymi witrynami, które korzystały z Hypertext Transfer Protocol Secure były strony www banków, kantorów oraz sklepy internetowe.
Obecnie jednak, wraz ze wzrostem świadomości użytkowników, coraz więcej stron www decyduje się na korzystanie z HTTPS. Warto zaznaczyć, że nawet Google korzysta z HTTPS, aby lepiej chronić dane swoich użytkowników.
Jak włączyć HTTPS?
Jeśli zależy Ci na zwiększeniu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i chcesz włączyć protokół HTTPS w swojej witrynie opartej o WordPress, możesz to zrobić na kilka sposobów, między innymi za pomocą specjalnych wtyczek lub poprzez zmianę linków. Aby obok Twojej domeny w pasku URL pojawił się skrót HTTPS i zielona kłódka, potrzebujesz jednak najpierw certyfikatu SSL lub TLS.
Certyfikat zwykle możesz uzyskać od dostawcy Twojego hostingu w cenie pakietu lub nawet za darmo (na czas określony). Mimo to, wciąż można spotkać się z firmami, gdzie jedyną możliwością uzyskania certyfikatu, jest jego dodatkowy zakup. Gdy już otrzymasz konieczny certyfikat, w instrukcji uruchomienia znajdziesz szczegółowe informacje, jak postępować w celu aktywacji SSL/TLS na serwerze.
Zalety wykorzystania HTTPS
Poza oczywistą zaletą HTTPS, czyli szyfrowaniem danych i zwiększeniem bezpieczeństwa,
protokół zapewnia użytkownikom również dodatkowe korzyści:
● zwiększona konwersja – użytkownicy są coraz bardziej świadomi czyhających na nich niebezpieczeństw w Internecie, w związku z czym zwracają większą uwagę na to, czy strony z których korzystają są bezpieczne. Od 2018 roku strony www bez protokołu HTTPS oznaczane są przez Google jako niezabezpieczone,
● zgodność z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) – dzięki wykorzystaniu HTTPS strona www będzie zgodna z wymogami, jakie narzuca na przedsiębiorcę RODO w kwestii bezpieczeństwa danych osobowych.
HTTPS a Google – czy szyfrowanie wpływa na pozycjonowanie?
Zaletą korzystania z HTTPS jest również jego wpływ na pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Google oprócz słów kluczowych i dopasowanych fraz premiuje również strony za poziom ich zabezpieczeń. A więc, wykorzystując w swojej witrynie zarówno odpowiednio dopasowane treści, jak i protokół HTTPS, masz pewność, że Google uzna Twoją witrynę za wysoko jakościową.
HTTPS a User Experience
User Experience to zbiór doświadczeń i odczuć, jakie towarzyszą użytkownikom podczas korzystania z Twojego produktu. User Experience Design zajmuje się kreowaniem pozytywnych doświadczeń klienta, dla którego istotne są już nie tylko ciekawy design, czy prosty interfejs strony www, ale również jej bezpieczeństwo.
Użytkownicy chętniej korzystają z zabezpieczonych witryn, dlatego uwaga User Experience Designerów, coraz częściej skupia się również wokół protokołu HTTPS, który jak wiadomo, może realnie zwiększyć konwersję Twojej strony www.