Co to jest UX?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego masz swoje ulubione aplikacje, pijesz poranną kawę z ulubionego kubka, a w pracy masz swój ulubiony długopis? Pomijając oczywiste aspekty takie jak kolor czy wzór, na to dlaczego korzystasz chętniej z …

co to jest ux

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego masz swoje ulubione aplikacje, pijesz poranną kawę z ulubionego kubka, a w pracy masz swój ulubiony długopis? Pomijając oczywiste aspekty takie jak kolor czy wzór, na to dlaczego korzystasz chętniej z określonych przedmiotów i usług wpływają również pozytywne doświadczenia.

Coraz więcej przedsiębiorców zauważa jak istotne są doświadczenia związane zarówno z zakupem, jak i użytkowaniem ich towarów i usług. W ten sposób, coraz większą popularność zdobywa UX, jako szansa na sprostanie oczekiwaniom klientów.

Co to jest UX? Czym zajmuje się UX designer? Sprawdź w naszym artykule.

Co to znaczy UX?

Obecnie rynek przepełniony jest wszelkiego rodzaju produktami i usługami. Odbiorcom coraz trudniej dokonywać wyboru, ponieważ takie różnice, jak cena czy dostępność powoli zaczynają się zacierać. Czym więc kieruje się klient podczas wyboru idealnego dla siebie produktu czy też usługi? Coraz częściej zwraca uwagę na oferowane przez sprzedającego metody płatności, opcje dostawy, czy też sam proces zakupowy.

Klient w 2022 roku oczekuje od sprzedawcy jasnej informacji, kiedy wybrany przez niego produkt zostanie dostarczony. Chce dokonywać prostych i szybkich płatności oraz móc na bieżąco kontrolować realizację swojego zamówienia. Te wszystkie działania i wiele innych składają się na UX, czyli User Experience.

UX to wszystkie wrażenia, odczucia użytkownika, jakich doświadcza on podczas korzystania z produktu. Jeśli więc przedsiębiorca chce dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, powinien skupić się na doświadczeniach swojego klienta. Okazuje się bowiem, że dobry produkt, usługa i odpowiednio zorientowane działania marketingowe to nie wszystko.

User Experience (UX) i User Interface (UI) – różnice

User Experience i User Interface są ze sobą ściśle powiązane i wspólnie pracują nad dostarczeniem klientowi końcowemu, jak najlepszego rozwiązania.

Należy jednak pamiętać, że choć z pozoru oba pojęcia brzmią bardzo podobnie i dotyczą tej samej tematyki, to ich zadania wyraźnie się do siebie różnią:


● UX to kompletny proces analityczny, którego zadaniem jest zaplanowanie i wprowadzenie końcowego produktu na rynek. W związku z tym User Experience Designer ma za zadanie przeprowadzić badania na odpowiednio licznej i zróżnicowanej grupie użytkowników, stworzyć prototyp rozwiązania, a na końcu
dostarczyć gotowy produkt.


● Podczas gdy UX projektuje i tworzy doświadczenia użytkownika, UI zajmuje się stroną graficzną tychże rozwiązań. User Interface Designer decyduje między innymi, jak rozmieścić treści na stronie www, jak powinna wyglądać jej szata graficzna i jak duże powinny być grafiki. Jeżeli ma jakiekolwiek pytania i zastanawia się, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla użytkownika, konsultuje się z User Experience
Designerem.

Projektowanie UX – 7 zasad

User Experience to projektowanie doświadczeń użytkownika. Tworzenie użytecznych z punktu widzenia klienta rozwiązań to główne założenie UX, ale nie jedyne. Peter Morville – projektant, pionier w dziedzinie architektury informacji – wyróżnił siedem podstawowych zasad, cech UX:

  1. Użyteczność – projektując produkt, stronę www lub aplikację należy zawsze skupiać się na tym, aby docelowy produkt był dla użytkownika użyteczny. Jeżeli Twój produkt, w oczach użytkowników, nie będzie miał zastosowania, w dobie bardzo szerokiej konkurencji, nie zdobędzie on przychylności klientów.
  2. Funkcjonalność – Twój produkt powinien być intuicyjny, a korzystanie z niego powinno dawać użytkownikowi poczucie satysfakcji.
  3. Łatwość znalezienia – klienci nie skorzystają z Twojego produktu, jeśli do niego nie dotrą. Zadbaj więc, aby oferowane przez Ciebie towary były łatwe do znalezienia, zawsze wtedy, kiedy użytkownik ich potrzebuje. W odniesieniu do stron www oznacza to, łatwość w dotarciu między innymi do potrzebnych informacji.
  4. Wiarygodność – dbaj o wiarygodność swojej marki i buduj ze swoimi klientami relację opartą na zaufaniu. Użytkownik oczekuje, że firma wywiąże się ze wszystkich swoich reklamowych obietnic, zależy mu również na określonej jakości produktów i świadczonych usług.
  5. Atrakcyjność – oferta marki powinna być na tyle atrakcyjna dla klienta, aby wzbudzić w nim poczucie pożądania. Jeżeli Twój produkt czy też usługa są dla klienta atrakcyjne, nie tylko on sam skorzysta z Twoich usług, ale również poleci Twoją markę znajomym, co na pewno pozytywnie wpłynie na jej rozpoznawalność.
  6. Dostępność – to aspekt, o którym wiele osób zapomina, choć może on przyciągnąć wielu nowych klientów. Zadbaj więc o to, aby Twój produkt, aplikacja czy strona www były pozbawione barier, które uniemożliwiają korzystanie osobom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami.
  7. Wartościowość – to efekt przestrzegania pierwszych sześciu zasad. Każdy człowiek jest inny, każdy zwraca uwagę na inne aspekty i co innego potrafi go przekonać do korzystania z danego produktu. Ważne więc, aby projektować rozwiązania zgodnie z wyżej omówionymi zasadami, tak aby razem tworzyły one produkty wartościowe dla klienta.